duminică, 29 iunie 2008

Hrana

Suntem ceea ce gândim, făptuim, vorbim, visăm. Dar în substanţa noastră vie, suntem ceea ce mâncăm.

Muzeul Ţăranului Român lansează o nouă provocare: un singur vernisaj, două expoziţii; o singură temă, două viziuni; un singur muzeu, două lumi.

Vă aşteptăm de Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel la ora 12.00 să ne regăsim sub semnul Hranei.



Hrana care leagă – o nouă sală care întregeşte expunerea permanentă a muzeului.

Hrana ţărănească – expoziţie temporară, până pe 29 septembrie, în Sala Oaspeţi.

*

Când mă răstigniră

’N cruce

De măr dulce,

Piroaie-mi bătură

Prin palme,

Prin talpe,

Piroaie de fier,

Ţinte de oţel;

*

La mesele rituale de nuntă, ursitori, botez, înmormântare, pomeniri, alimentul este deopotrivă hrană şi ofrandă.

*

Ş-unde le bătea

Sângele curgea

Tot vin se făcea,

*

De la Căderea „alimentară” în păcat şi până la Mântuirea prin hrană sfântă, parcurgem un urcuş programat de strămoşi, înţesat de prescripţii şi proscripţii, cu mese abundente, excesive şi cu mese deliberat sărace. Chiar atunci când ne hrănim pur şi simplu în fiecare zi, ritmul meselor este fixat de tradiţie. Nu poţi mânca în orice loc, nu poţi arunca oricum resturile.

*

Ş-unde mă-ncingea

C-un brâu de măceşi,

Ş-unde mă strângea

Sudoarea-mi curgea

Tot grâu se făcea.

*

Prozaica îndeletnicire a “luatului” mesei de ţărani pare o sărbătoare. O sărbătoare laică, cu fermecătoare şi rigide tipicuri aristocratice, o sărbătoare religioasă începută sub semnul crucii făcut pe pâine înainte de a o frânge, sfârşită cu o rugăciune adresată lui Dumnezeu mulţumind pentru îndestulare.

*

Şi-n cap că-mi punea

Comănac de spini,

Negri mărăcini.

Ş-unde mi-l dregea

Lacrămi că-mi curgea,

Tot mir se făcea.

*

Cei vechi nu păreau să fie obsedaţi de aportul caloric sau de vitamine. Masa lor nu era niciodată profană. Era sfântă chiar şi în afara sărbătorii. Mâncând, ei intrau în relaţie cu universul văzut şi nevăzut. Mâncarea te leagă.

*

D-atuncea s-a fapt

Vinul.

Şi cu mirul.

Rumenul grâul:

Grâul la creştini,

Mirul la bătrâni,

Vinul la norod.

Bună vremea-n casă,

Boieri dumneavoastră.

Sursa: http://www.muzeultaranuluiroman.ro/index.php?page=scoala-satului&link=76

Niciun comentariu: