marți, 20 ianuarie 2009

Olivier Clement: "Se poate sã vorbesti, sã cauti, sã te întrebi fãrã a fi marginalizat sau dispretuit, chiar dacã esti crestin!"


16 Ianuarie 2009
Olivier Clement a trecut la cele vesnice

Teologul ortodox francez Olivier Clement a trecut la cele veşnice, joi seară, 15 ianuarie 2009, la Paris, în vârstă de 87 de ani. Născut în 1921 la Cévennes, Olivier CLÉMENT a fost unul din cei mai marcanţi mărturisitori ai Ortodoxiei în Occident, în cea de-a doua jumătate a secolului al XX-lea. Între teologii contemporani a fost cel care, fără nici un dubiu, a ştiut să se dovedească extrem de atent la provocările modernităţii, cărora a căutat să le răspundă printr-o reflecţie profundă şi poetică în duhul credinţei înrădăcinate în Tradiţia Bisericii, dar în acelaşi timp, într-o manieră creativă şi nouă. Olivier CLÉMENT a fost interlocutorul multor personalităţi spirituale ale timpului său: patriarhul Athenagora, papa Ioan Paul al II-lea, părintele şi teologul român Dumitru Stăniloae, arhimandritul Sofronie, fratele Roger de la Taizé, întreţinând cu toţi relaţii amicale.

Venit din sudul decreştinat al Franţei la sfârşitul anilor 40, după o cercetare amănunţită a ateismului şi a spiritualităţii asiatice, sub influenţa lecturării operelor lui Nicolae Berdiaev şi Vladimir Lossky, cărora le va deveni student şi prieten, Olivier CLÉMENT a descoperit gândirea părinţilor creştini din Orient şi în cele din urmă a primit botezul în Biserica Ortodoxă la vârsta de 30 de ani. Istoric acrivic, a predat o perioadă la liceul Louis-le-Grand din Paris, susţinând în paralel Teologia Comparată şi Teologia Morală la Institutul Teologic Saint-Serge. S-a angajat într-un mod deosebit în viaţa Bisericii Ortodoxe din Franţa, fiind consultant al Comisiei inter-episcopale ortodoxe din Franţa între 1967-1997, şi a fost membru al comisiei de dialog teologic ortodox-catolic şi al reuniunilor bilaterale ortodox-protestante. A fost de asemenea unul din iniţiatorii Frăţiei Ortodoxe din Europa Occidentală. În decursul timpului a fost distins cu titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Louvain-la-Neuve (Belgia) şi al Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti şi al Universităţii Sacré-Coeur din Connecticut (Statele Unite ale Americii).

O biografie mult mai amănunţită precum şi lista lucrărilor publicate în decursul vieţii de către teologul Olivier CLÉMENT puteţi găsi la http://www.orthodoxpress.com/index.php?group=display&action=info&page=342.
Dumnezeu să-l odihnească cu drepţii care din veac I-au bineplăcut.

Sursa:

Mitropolia Ardealului

Alte surse despre gindirea crestina a lui Olivier Clement:

Un marturisitor - Olivier Clement

A marturisi intr-o societate secularizata - Olivier Clement
:

"Concluzionez. Într-o societate modernã, secularizatã, Biserica, sau mai degrabã, în Occident, Bisericile au a-si gãsi un loc. Nu este un loc dominant. Dar asta nu vrea sã zicã totusi cã ar fi un loc marginal, un ghetto de fricã si de orgoliu, într-o parte a culturii si a vietii comune. Biserica, Bisericile au datoria de a se situa, fãrã teamã si fãrã orgoliu, într-un anume vis-a-vis în raport cu aceastã societate - cu certitudinea cã aceasta are nevoie de credinciosi spre a exista, cãci "Biserica este inima lumii, chiar dacã lumea nu-si cunoaste inima", pentru a-l cita pe mitropolitul George Khodr. Este exact situatia pe care o revendicau apologetii secolelor al II-lea si al III-lea în raport cu Statul roman. Acest parteneriat profetic va fi când polemic - cu riscul martiriului -, când inspirator, constituind el însusi un aspect de explorat a divino-umanitãtii. Sã anunte el un divino-umanism încã de negândit pentru noi, acel aliaj - experientã a unei libertãti eliberatoare - dintre Evul Mediu si Renastere, la care au visat un Nicolae Berdiaev si un Maurice Clavel? Nu stiu. Stiu doar cã crestinismul secolului XX, si cu deosebire, si poate mai ales Biserica Ortodoxã, are un numãr imens de martiri - fãrã a uita, atât de aproape de Athos, "martiriul alb" al monahilor -, si cã aici se aflã un sâmbure de energie capabilã, dacã nu va fi deturnatã de inteligenta contemporanã, ci o fecundeazã, capabilã sã bulverseze Istoria".

Niciun comentariu: