Viaţa
Gustavo Poblete Catalan este un pictor chilian. S-a născut în Curico în 19 iunie 1915. A murit în Santiago în 25 noiembrie 2005.
A studiat la Şcoala de Arte Frumoase de la Universitatea din Chile şi a urmat studii de arhitectură la aceeaşi Universitate. L-a avut ca maestru pe pictorul Pablo Burchard. A fost co-fondatorul Grupului Rectangular în 1955, Grup ce a urmat cu stricteţe şi fidelitate postulatele neoplasticismului (mişcare artistică daneză, specifică anilor 1917 – 1931. Acest curent artistic exprimă faptul că arta nu ar trebui să însemne doar reproducerea unor obiecte reale, ci că arta trebuie să fie expresia lucrurilor majore din viaţă. Modul de a gîndi al acestor artişti pune în centru liniile verticale şi orizontale şi culorile primare, ce sînt definite ca fiind lucrurile absolute ale vieţii).
Poblete a fost profesor de desen şi pictură la Facultatea de Arte Frumoase de la Universitatea din Chile, profesor de compoziţie plastică la Facultatea de Arhitectură de la Universitatea din Chile, director al Departamentului de plastică de la Facultatea de Arte Frumoase de la Universitatea din Chile şi profesor de figuraţie geometrică, formă şi culoare la Departamentul de Arte Frumoase de la Universitatea Arcis din Santiago.
În 1960 a fost invitat de Municipalitatea din Buenos Aires (Argentina) la inaugurarea Muzeului de Artă Modernă din Ciudad de Buenos Aires şi să viziteze atelierele artiştilor argentinieni.
În 1977 a călătorit în Europa, fiind invitat de direcţia Generală a Afacerilor Culturale din Ministerul Afacerilor Externe din Franţa pentru a vizita muzeele şi casele de cultură din acestă ţară. De asemenea, a fost în Wuppertal, Germania Federală şi în muzeele olandeze.
A participat la numeroase expoziţii, între care cea mai importantă a fost aceea dedicată retrospectiv operei sale, intitulată “Integrare Plastică”, ce a fost expusă la Muzeul de Arte Frumoase în decembrie 1999.
Aporturi artistice
Gustavo Poblete s-a autodefinit drept un “artist constructiv” şi, timp de mai mulţi zeci de ani, şi-a dedicat întrega muncă creării unei imagini plastice în anii 50, fiind unul dintre iniţiatorii Grupului Rectangular, care continuă să existe şi astăzi.
Renunţarea la folosirea naturalului şi a realităţii ca unică referinţă a însemnat o schimbare importantă în istoria artei naţionale chiliene.
Pictorul a început să aibă o mai mare libertate de exprimare, să-şi organizeze culoarea şi marile planuri ca o formă de a simboliza procesul intelectual, care se află în spatele lucrării. În acest mod, opera s-a transformat într-un element organizat, într-o compoziţie metodică. A renunţat la canoanele Renaşterii în ceea ce priveşte structura matematică şi geometrică şi a creat o pictură structurală, raţională şi ortogonală.
Crezul lui a fost acela că diferitele discipline ale artei pot lucra împreună pentru a produce opere care să “ocupe” oraşul şi să se integreze în cotidianul uman.
Traducere E. T. după http://www.portaldearte.cl/autores/poblete3.htm
Alte surse:
http://www.applet-magic.com/mondrianro.htm
http://www.artistasplasticoschilenos.cl/biografia.aspx?itmid=529#menu
http://www.portaldearte.cl/obras/obras.htm?c=phgp002&t=c&o=Serie%20Negra&a=Gustavo%20Poblete
http://www.portaldearte.cl/obras/obras.htm?c=phyy001&t=b&o=Estructura&a=Gustavo%20Poblete
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu