Sfântul
părintele nostru Andrei Criteanul (sec. VII-VIII) s-a născut
la Damasc, într-o familie de creştini. Până la vârsta de 7 ani băiatul nu a
vorbit deloc, dar după ce s-a împărtăşit cu Sfintele Taine a primit darul vorbirii.
Apoi a studiat Sfânta Scriptură şiTeologia, devenind arhiepiscop de Creta. Prăznuirea lui în Biserica Ortodoxă se
face pe 4 iulie.
Numele Sfântului Andrei Criteanul este
unul cunoscut în literatura bisericească, ocupând „un loc de vază în istoria
literaturii greceşti din perioada bizantină” legat fiind şi de apariţia unei
noi forme a literaturii patristice – canonul,
el fiind primul alcătuitor de canoane.Viaţa Sfântului Andrei Criteanul –
mistagogul pocăinţei
Demersul
de a creiona pe scurt viaţa Sfântului Andrei Criteanul este unul deosebit de
greu. Diferitele materiale aghiografice pe
care le deţinem îi plasează diferit fie anii naşterii (între cca. 635/645 -
660), fie anii morţii (713-740). Informaţiile care ne-au parvenit, referitoare
la activitatea sa, sunt fie contradictorii, fie incomplete. Metodologia
cercetării se bazează pe o analiză obiectivă şi profundă a tuturor izvoarelor
existente la care se adaugă ca o „încununare” literatura secundară care
confirmă sau infirmă unele ipoteze, ce au fost schiţate în jurul
bio-bibliografiei Sfântului Andrei Criteanul. Am căutat o distanţare faţă de
acele izvoare sau studii aghiografice care încearcă să susţină anumite idei
preconcepute sau de acele studii care forţează prea mult unele ipoteze. Izvoare
importante care se pot adăuga pentru cunoaşterea vieţii Sfântului Andrei
Criteanul sunt şi sinaxarele bisericeşti
alături de troparele închinate în cinstea Sfântului Andrei Criteanul, atât cele
din Minei cât şi cele din Canonul cel Mare.
În
limba greacă, s-au redactat destul de multe lucrări care analizează cronologic
viaţa Sfântului Andrei Criteanul. Una din aceste lucrări ne-a parvenit şi nouă.
Este vorba de lucrarea arhimandritului Simeon Koutsas: Plânsul lui Adam.
Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul, lucrare deosebit de importantă
prin cantitatea informaţiilor oferite şi prin comentariul la fiecare tropar al
Canonului.
Anumite
traduceri din Chronographia Theophanus (tomul 108) care îl pune uneori în
lumină negativă pe autorul Canonului, vor fi preluate după studiul tradus din
limba rusă a Pr. Arcadie Vinogradov: Viaţa Sfântului Andrei Criteanul,
arhiepiscop şi mitropolit al
Cretei. Schiţă biografică.
Conform
biografiei greceşti, Sfântului Andrei Criteanul s-a născut în jurul anului 660,
în localitatea Damasc, din părinţi iubitori de Dumnezeu, Gheorghe şi Grigoria. Tradiţia ne
spune că până la vârsta de 7 ani a fost mut, iar darul vorbirii l-a primit
atunci când s-a împărtăşit pentru prima oară cu Dumnezeieştile Taine. Studiile
şi le-a realizat în localitatea natală, făcându-se „îndrăgitor fierbinte al
adevărului şi al dumnezeieştii înţelepciuni”. La vârsta de 14-15 ani, după
vizita făcută la Locurile Sfinte , cere părinţilor să-l afierosească Domnului.
Astfel, de tânăr Sfântul Andrei va fi îmbrăcat în chipul monahicesc la mănăstirea
Sfântului Sava, de lângă Ierusalim şi apoi la Sfânta Înviere. Se
pare că aici şi-ar fi redactat cea mai mare parte a operei sale, inclusiv opera
sa fundamentală Canonul cel Mare. Tot aici la Ierusalim, va fi ales de către
Teodor secretar pe lângă locţiitorul scaunului patriarhal, lăsându-i-se apoi în
grijă copiii orfani. Prin adâncirea vieţii sale duhovniceşti, prin cultura
teologică, prin darurile sale speciale şi prin faptul că va deveni
reprezentativ în Ierusalim, el va purta denumirea de „Ierusalimiteanul”.
Când erezia monotelită – care considera că în Iisus
Hristos nu a existat şi o voinţă umană, ci numai una divină – s-a extins, a
fost absolut necesar ca Părinţii Bisericii să se întâlnească pentru a combate erezia. Sinodul VI Ecumenic din Constantinopol (681), sub conducerea
împăratului bizantinConstantin al
IV-lea Pogonatul (668-685) a luat în discuţie şi a
combătut această erezie. Teodor, vicarul patriarhal al Patriarhiei de
Ierusalim, neputând participa la întrunirile Sinodului a trimis pe tânărul
Andrei, împreună cu alţi doi monahi, ca reprezentanţi direcţi ai patriarhiei de
Ierusalim. Rolul Sfântului Andrei la Sinodul VI Ecumenic nu a fost unul
important, chiar dacă s-ar vrea să i se acorde o importanţă majoră. El a fost
mai mult un „ajutor” pe lângă cel care a luat cuvântul în Sinod şi a semnat
actele Sinodului VI Ecumenic ca reprezentant oficial: „Gheorghe, smeritul presbiter şi deţinătorul locului
iubitului de Dumnezeu, presbiter şi păstrătorul scaunului apostolic al
Sfântului oraş al lui Hristos Dumnezeu lui nostru, Ierusalim, a iscălit …”.
Rolul său redus la Sinodul VI Ecumenic se datorează faptului că nu era în
rândul clericilor, fiind doar un simplu monah, el nu a putut lua cuvântul, la
acestea adăugându-se şi lipsa semnăturii sale din actele oficiale.
A
rămas oare Sfântul Andrei Criteanul în Constantinopol după terminarea Sinodului
VI Ecumenic? Răspunsul nostru poate fi considerat doar o ipoteză, dacă am lua
în considerare informaţiile care ne precizează că a plecat de la Ierusalim la
Constantinopol „cu treburi” pe la 685. Este posibil, totuşi, ca după Sinodul
din 681 să se fi întors la Ierusalim, sa-i fi prezentat lui Teodor hotărârile Sinodului
şi apoi să fi fost trimis într-o delegaţie din nou în Constantinopol, prin 685
ca să-i transmită împăratului bizantin Constantin al IV-lea Pogonatul adeziunea
Bisericii de la Ierusalim faţă de hotărârile Sinodului Ecumenic cu privire la
erezia monotelită sau pentru a-i transmite felicitările Bisericii din Ierusalim
pentru modul în care s-au desfăşurat întrunirile acestuia şi pentru că a
susţinut Sinodul. Ceea ce este cert e faptul că după 685 îl întâlnim în
Constantinopol, hirotonit aici diacon - probabil pe seama bisericii Sfânta
Sofia - fapt datorat şi calităţilor sale oratoriceşti. Aici la Constantinopol
se dedică totalmente îngrijirii bătrânilor şi a orfanilor (orphanotropos).
Probabil a slujit o perioadă de timp la Sfânta Sofia unde se remarcă prin
„predica faptei şi cateheza înţelepciunii”, cântând pentru prima oară şi opera
sa fundamentală – Canonul cel Mare, iar de aici va fi preluat de Biserica din
Alexandria, Antiohia, Ierusalim şi apoi în întreg Imperiul bizantin. Nu ştim
când şi unde a fost hirotonit preot. Datorită vieţii sale curate şi vrednice de
numele de creştin, datorită devotamentului şi dragostei profunde pentru
Biserica lui Hristos şi pentru semeni a fost ales pe la 710-711 arhiepiscop la
Gortynei, cetate a insulei Creta. De la insula Creta va primi cognomenul de
„Cretanul” sau „Criteanul”. În anul 712, când arabii au încercat asedierea
insulei, Sfântului Andrei Criteanul organizează lupta de apărare a locuitorilor
de aici.
Un
moment neplăcut din viaţa Sfântului Andrei Criteanul este participarea sa la
Sinodul monotelist din anul 712. Urcarea la treapta de arhiepiscop al Cretei
este legată de Teofan în „Cronica” sa de urcarea la tron al lui Filipikos
Bardanes, care l-a ucis pe Iustinian al II-lea şi
i-a ocupat tronul, dorind cu toată ardoarea instalarea monotelismului în tot
Imperiul bizantin. Hotărârile Sinodului au fost semnate de Andrei şi de Gherman
(cel care va ajunge mai târziu episcop al Chiziciei). „Cronica” lui Teofan,
scrisă pe la 810-811, deci cu o sută de ani după sinod, ar fi putut pune în
eroare „prin cine ştie ce acte false ale monoteliştilor, în interesul cărora
era să introducă, în rândurile partizanilor lor, pe vestiţii ierarhi ai
Bisericii”. Dintr-o altă perspectivă, Sfântul Andrei Criteanul poate fi
considerat un trădător şi un eretic, deoarece „nimeni din ei [din episcopii
prezenţi, n.n.] n-a ridicat glasul împotriva împăratului eretic”.
Într-adevăr,
Sfântul Andrei a cedat presiunilor imperiale de a semna actele Sinodului monotelist,
însă în interiorul său a rămas devotat credinţei ortodoxe, el nu a fost un
partizan fervent al monoteliştilor. Însuşi Ioan al Constantinopolului,
participant şi el la Sinod afirma: „Această hotărâre nu este erezie sau
îndepărtarea părinţilor Sinodului de la credinţa lor”. Dacă ar fi să facem o
comparaţie între actul Sfântului Andrei Criteanul şi Aron, fratele lui Moise -
care a realizat un viţel de aur pentru ca poporul să i se închine, s-ar observa
la bază acelaşi motiv: presiunea poporului, în cazul Sfântului Andrei Criteanul
– cea a împăratului.
După
această scurtă perioadă de „monotelist” el a retractat, scriind cu acest prilej
stihurile iambice, adresate arhidiaconului Agaton. Sub împăratul bizantin Leon
al III-lea Isaurianul (717-741) va fi un
antiiconoclast convins. Nu ştim ce l-a determinat pe Sfântul Andrei să plece
într-o vizită la Constantinopol, pe la 740. La întoarcere, ajungând în insula
Mitilene, la locul numit Eresos şi-a dat obştescul sfârşit la 4 iulie 740,
rămânând a fi cinstit ca un „nou David” şi ca „lăudă a părinţilor”.
Opera Sfântului Andrei Criteanul
Opera
lui e alcătuită din proză şi versuri. În proză are 24 de predici: 8 în cinstea
Maicii Domnului, deşi nu toate autentice. Deosebite sunt: predica despre Buna –
Vestire şi 3 despre mutarea la cer a Fecioarei Maria. În versuri scrie idiomele
şi e creatorul canoanelor, o nouă speţă a poeziei bisericeşti mult mai lungi în
comparaţie cu cele ale Sfântului Ioan Damaschin (8 sau 9 bucăţi poetice cu
structură şi melodie proprie). A scris canoane la Învierea lui Lazăr, la
duminica Mironosiţelor, la naşterea Maicii Domnului, la zămislirea Sf. Ana,
etc., creaţii din care se inspiră masiv Teodor Studitul. A scris şi un mic poem de 128
trimetri iambici în care-şi exprimă adeziunea la hotărârile Sinodului VI
Ecumenic.
Opera
clasică a Sfântului Andrei Criteanul este Canonul cel Mare, un vast poem, remarcabil
prin profunzimea evlaviei şi a pocăinţei.
Imnografie
Îndreptător
credinţei şi chip blândeţilor, învăţător înfrânării te-a arătat pe tine turmei
tale adevărul lucrurilor. Pentru aceasta ai câştigat cu smerenia cele înalte,
cu sărăcia cele bogate. Părinte Ierarhe Andrei, roagă pe Hristos Dumnezeu ca să
mântuiască sufletele noastre.
Condac (glasul
al 2-lea):
Trâmbiţând
luminat de dumnezeieştile cântări cele cu dulceaţă, te-ai arătat luminător
prealuminat lumii, cu lumina Treimii strălucind, Cuvioase Andreie. Pentru
aceasta toţi grăim către tine: Nu înceta să te rogi pentru noi toţi.
Iconografie
Cu
privire la reprezentarea iconografică a Sfântului Andrei Criteanul, Erminia lui Dionisie din Furna (ed. Sophia,
București, 2000, pp. 152, 162, 208, 237) precizează următoarele: Sf. Andrei e
reprezentat ca episcop bătrân, cu barba albă, care zice: "Ia aminte,
Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, din sfânt locașul Tău și de pe
tronul măririi împărăției Tale...".
Iar
când este zugrăvit în ceata sfinților cuvioși imnografi și dascăli cântăreți,
zice: "Ajutor și acoperitor mi s-a făcut mie, spre mântuire".
Dionisie
arată (p. 237) că acesta mai poate fi zugrăvit în tinda bisericii, atunci când aceasta are două turle,
pe turla din partea de nord, (care o are în centru pe Maica Domnului cu Pruncul, susținută
de îngeri), într-unul din colțurile de sub
pandantivele în care sunt reprezentați sfinții compozitori, scriind într-o
carte și zicând următoarele: "A zămislirii celei fără de sămânță, nașterea
este netălmăcită"; în celelalte colțuri, sunt reprezentați Sf. Metodie,
Iosif și Teofan.
Surse
·
un articol de Alexandru PRELIPCEAN
·
Dionisie din Furna, Erminia picturii bizantine,
ed. Sophia, București, 2000
SursA: orthodoxwiki.org
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu