56. |
Şi, întorcându-se, au pregătit miresme şi miruri; iar sâmbătă s-au odihnit,
după Lege. (Evanghelia după Luca 23:49-56)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1. |
Iar în prima zi după sâmbătă, foarte de dimineaţă, au venit ele la mormânt,
aducând miresmele pe care le pregătiseră. |
2. |
Şi au găsit piatra răsturnată de pe mormânt. |
3. |
Şi intrând, nu au găsit trupul Domnului Iisus. |
4. |
Şi fiind ele încă nedumerite de aceasta, iată doi bărbaţi au stat înaintea
lor, în veşminte strălucitoare. |
5. |
Şi, înfricoşându-se ele şi plecându-şi feţele la pământ, au zis aceia către
ele: De ce căutaţi pe Cel viu între cei morţi? |
6. |
Nu este aici, ci S-a sculat. Aduceţi-vă aminte cum v-a vorbit, fiind încă în
Galileea, |
7. |
Zicând că Fiul Omului trebuie să fie dat în mâinile oamenilor păcătoşi şi să
fie răstignit, iar a treia zi să învieze. |
8. |
Şi ele şi-au adus aminte de cuvântul Lui. |
9. |
Şi întorcându-se de la mormânt, au vestit toate acestea celor unsprezece şi
tuturor celorlalţi. |
10. |
Iar ele erau: Maria Magdalena, şi Ioana şi Maria lui Iacov şi celelalte
împreună cu ele, care ziceau către apostoli acestea. |
11. |
Şi cuvintele acestea au părut înaintea lor ca o aiurare şi nu le-au crezut. (Evanghelia după Luca 24:1-11)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ |
1. |
După ce a trecut sâmbăta, când se lumina de ziua întâi a săptămânii
(Duminică), au venit Maria Magdalena şi cealaltă Marie, ca să vadă mormântul.
|
2. |
Şi iată s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer şi
venind, a prăvălit piatra şi şedea deasupra ei. |
3. |
Şi înfăţişarea lui era ca fulgerul şi îmbrăcămintea lui albă ca zăpada.
|
4. |
Şi de frica lui s-au cutremurat cei ce păzeau şi s-au făcut ca morţi.
|
5. |
Iar îngerul, răspunzând, a zis femeilor: Nu vă temeţi, că ştiu că pe Iisus
cel răstignit Îl căutaţi. |
6. |
Nu este aici; căci S-a sculat precum a zis; veniţi de vedeţi locul unde a
zăcut. |
7. |
Şi degrabă mergând, spuneţi ucenicilor Lui că S-a sculat din morţi şi iată
va merge înaintea voastră în Galileea; acolo Îl veţi vedea. Iată v-am spus vouă.
|
8. |
Iar plecând ele în grabă de la mormânt, cu frică şi cu bucurie mare au
alergat să vestească ucenicilor Lui. |
9. |
Dar când mergeau ele să vestească ucenicilor, iată Iisus le-a întâmpinat,
zicând: Bucuraţi-vă! Iar ele, apropiindu-se, au cuprins picioarele Lui şi I s-au
închinat. |
10. |
Atunci Iisus le-a zis: Nu vă temeţi. Duceţi-vă şi vestiţi fraţilor Mei, ca
să meargă în Galileea, şi acolo Mă vor vedea. (Evanghelia după Matei 28:1-10)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1. |
Şi după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov,
şi Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă. |
2. |
Şi dis-de-dimineaţă, în prima zi a săptămânii (Duminică), pe când răsărea
soarele, au venit la mormânt. |
3. |
Şi ziceau între ele: Cine ne va prăvăli nouă piatra de la uşa mormântului?
|
4. |
Dar, ridicându-şi ochii, au văzut că piatra fusese răsturnată; căci era
foarte mare. |
5. |
Şi, intrând în mormânt, au văzut un tânăr şezând în partea dreaptă, îmbrăcat
în veşmânt alb, şi s-au spăimântat. |
6. |
Iar el le-a zis: Nu vă înspăimântaţi! Căutaţi pe Iisus Nazarineanul, Cel
răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au pus. |
7. |
Dar mergeţi şi spuneţi ucenicilor Lui şi lui Petru că va merge în Galileea,
mai înainte de voi; acolo îl veţi vedea, după cum v-a spus. |
8. |
Şi ieşind, au fugit de la mormânt, că erau cuprinse de frică şi de uimire,
şi nimănui nimic n-au spus, căci se temeau. |
9. |
Şi înviind dimineaţa, în ziua cea dintâi a săptămânii (Duminică) El s-a
arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese şapte demoni. |
10. |
Aceea, mergând, a vestit pe cei ce fuseseră cu El şi care se tânguiau şi
plângeau. |
11. |
Şi ei, auzind că este viu şi că a fost văzut de ea, n-au crezut. (Evanghelia după Marcu 16:1-11)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
25. |
Şi stăteau, lângă crucea lui Iisus, mama Lui şi sora mamei Lui, Maria lui
Cleopa, şi Maria Magdalena. (Evanghelia după Ioan 19:25) |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ |
|
11. |
Iar Maria stătea afară lângă mormânt plângând. Şi pe când plângea, s-a
aplecat spre mormânt. |
12. |
Şi a văzut doi îngeri în veşminte albe şezând, unul către cap şi altul către
picioare, unde zăcuse trupul lui Iisus. |
13. |
Şi aceia i-au zis: Femeie, de ce plângi? Pe cine cauţi? Ea le-a zis: Că au
luat pe Domnul meu şi nu ştiu unde L-au pus. |
14. |
Zicând acestea, ea s-a întors cu faţa şi a văzut pe Iisus stând, dar nu ştia
că este Iisus. |
15. |
Zis-a ei Iisus: Femeie, de ce plângi? Pe cine cauţi? Ea, crezând că este
grădinarul, I-a zis: Doamne, dacă Tu L-ai luat, spune-mi unde L-ai pus şi eu Îl
voi ridica. |
16. |
Iisus i-a zis: Maria! Întorcându-se, aceea I-a zis evreieşte: Rabuni!
(adică, Învăţătorule) |
17. |
Iisus i-a zis: Nu te atinge de Mine, căci încă nu M-am suit la Tatăl Meu.
Mergi la fraţii Mei şi le spune: Mă sui la Tatăl Meu şi Tatăl vostru şi la
Dumnezeul Meu şi Dumnezeul vostru. |
18. |
Şi a venit Maria Magdalena vestind ucenicilor că a văzut pe Domnul şi
acestea i-a zis ei. (Evanghelia după Ioan 20:11-18)
În Sfînta Scriptură sînt menționate următoarele nume:
1. Maria Magdalena;
2. Ioana;
3. Maria lui Iacov;
4. Cealaltă Marie;
5. Salomea;
6. Maria lui Cleopa.
Cine era Cealaltă Marie?
În cartea *Predici la marile sărbători* a arhimandritului Hierotheos Vlachos (Traducere de Daniela Filioreanu, Editura Cartea Ortodoxă, Editura Egumenița, Galați, 2004, p. 237-238) putem citi:
"În troparele Bisericii, se spune că vestea Învierii lui Hristos a fost dusă la Preasfânta Născătoare de Dumnezeu de îngerul Domnului.
Îngerul a strigat celei pline de har: Curată Fecioară, bucură-te; iarăși zic: Bucură-te, că Fiul tău a înviat a treia zi din mormînt.
Desigur, din textele evanghelice nu rezultă clar că Maica Domnului L-a văzut pe Hristos înviat. Există însă fraze care se referă la cealaltă Marie. Sfîntul Evanghelist Matei scrie:
După ce atrecut sîmbătă, cînd se lumina de ziua întîi a săptămînii (duminică), au venit Maria Magdalena și cealaltă Marie, ca să vadă mormîntul (Matei 28:1). De asemenea, în altă parte, se vorbește despre Maria lui Iacov (Luca 24:10). Tîlcuind aceste situații, Sfîntul Grigorie Palama spune că este vorba de Maica Domnului, care a venit prima la mormînt. Ea a aflat de la început din gura Arhanghelului Gavriil că Fiul ei a înviat, după care L-a văzut pe Acesta și numai ea s-a învrednicit să-I cuprindă picioarele cu mîinile sale.
Așa cum afirmă Sfîntul Grigorie Palama, era drept și corect ca Preasfânta Născătoare de Dumnezeu să fie prima care să afle vestea Învierii și prima care să-L vadă pe Hristos înviat. Desigur, acet lucru are legătură și cu faptul că Maica Domnului ajunsese la o mare curăție, pentru că de mic copil trăise îndumnezeirea.
Faptul că Sfinții Evangheliști au evitat să spună direct că prima care L-a văzut pe Hristos a fost Preasfânta Născătoare de Dumnezeu are o motivație importantă, după cum afirmă Sfîntul Grigorie Palama, pentru că ei nu au vrut să dea necredincioșilor prilej de a pune la îndoială Învierea, de vreme ce aceasta a fost constatată de Maica lui Hristos.
Maica Domnului a fost ultima care a plecat de lîngă Cruce. Tot ea a fost și prima care s-a dus la mormînt ca să ungă cu miresme Trupul lui Hristos. Acest fapt s-a ăetrecut nu numai pentru că ea era Maica Lui, dar și datorită stării ei duhovnicești înalte, pentru că cei care au vedere de Dumnezeu într-un grad ridicat au o conștiință mai mare și o dragoste mai desăvîrșită".
Sfînta Tradiție păstrează însă și alte nume:
1. Suzana - menționată în Evanghelia după Luca la ”celelalte împreună cu ele”;
2. Maria din Betania și
3. Marta din Betania - surorile lui Lazăr - menționate pe OrthodoxWiki.
Pentru o mai bună înțelegere atît a pildei de conduită creștină, cît și a rolului important pe care ele l-au avut în propovăduirea Învierii Mîntuitorului inserez un fragment din cartea *Predici la marile sărbători* a arhimandritului Hierotheos Vlachos (Traducere de Daniela Filioreanu, Editura Cartea Ortodoxă, Editura Egumenița, Galați, 2004, p. 236-238):
"Faptul că femeile mironosițe au fost primele care L-au văzut pe Hristos înviat din morți are o semnificație deosebită. Înspăimîntați de ceea ce se petrecuse, Apostolii s-au ascuns într-o casă, în vreme ce femeile, pline de dragoste, de căldură sufletească și de bărbăție, s-au dus la mormînt încă dinainte de a se ivi zorile pentru ca să ungă Trupul lui Hristos cu miresme. Nu le-a fost frică nici de întuneric, nici de singurătate și nici de soldați. Aceasta înseamnă că, pentru a se învrednici să-L vadă pe Hristos înviat, omul are nevoie de dragoste și de bărbăție.
După cum spune Sfîntul Grigorie Palama, faptul că Hristos S-a arătat mai întîi femeilor mironosițe are un profund înțeles teologic. Sfîntul grigorie învață că Învierea lui Hristos este înnoirea și învierea firii omenești, rezidirea și reîntoarcerea la viața fără de moarte pe care a avut-o primul Adam. După facerea sa, primul Adam a fost văzut mai întîi de femeie, care a fost zidită imediat după Adam, pentru că în acel ceas nu mai era nimeni altcineva care să îl vadă. În egală măsură, pe noul Adam nu L-a văzut nimeni atunci cînd a ieșit din mormînt, dar mai tîrziu, prima dată a fost văzut de femei.
Așadar, mironosițele au devenit evangheliste ale Evangheliștilor și apostoli ai Apostolilor. Acest fapt are o deosebită însemnătate. Eva a fost aceea care a adus lui Adam vestea căderii, iar acum, tot femeia este cea care aduce Apostolilor vestea Învierii. În acest fel s-a făcut reașezarea firii femeiești pe locul avut înainte de păcat. Nimeni nu o mai poate învinui acumm pe femeie de încălcarea poruncii și de cădere.
Nichita Tîlcuitorul face și alte observații în legătură cu numele femeilor mironosițe. Aceste nume înfățișează trăsăturile personale ale acestora și ne arată felul în care trebuie să trăim și drumul pe care trebuie să îl urmăm pentru a-L vedea pe Hristos înviat din morți.
Maria Magdalena, din care Hristos a scos șapte duhuri necurate, simbolizează acel suflet care se curăță de aluatul diavolului prin supunerea față de poruncile evanghelice.
Salomeea, al cărei nume înseamnă pace, reprezintă omul care a dobîndit pacea interioară prin biruirea patimilor, care a supus trupul sufletului și a primit lumina cunoștinței prin vederea de Dumnezeu și prin înțelegerea adîncimilor duhovnicești.
Ioana, al cărei nume înseamnă porumbiță, simbolizează sufletul fără răutate și plin de virtuți, care a scăpat prin blîndețe de orice patimă și care izvorăște înțelesuri pline de discernămînt duhovnicesc.
Atunci cînd omul se distinge prin aceste stări duhovnicești și se apropie de mormîntul inimii sale, el vede dîndu-se la o parte piatra indiferenței și a tulburării cugetului, iar îngerii, care reprezintă conștiința sa, îi vestesc că a înviat în el gînduș virtuții și al cunoștinței care fusese mort și, mai mult decît atît, omul se va învrednici să vadă arătarea în inima sa a lui Dumnezeu Cuvîntul Însuși, fără ca această apariție să mai fie o preînchipuire sau un simbol.
În concluzie, pentru a se învrednici de închinarea în fața lui Hristos înviat din morți și de auzirea cuvîntului învierii, omul are nevoie de curățire interioară".
Hristos a înviat!
|
|
3 comentarii:
Hristos a Inviat!
Multumesc pentru acesta intelesuri profunde...
Adevarat a inviat Domnul!
Cu drag si cu bucurie (:
Sfintele femei mironosiţe, cele ce cu picior vesel şi întărit de puterea Duhului au alergat la mormântul Vieţii ca să primească mirul Înţelepciunii Tatălui, cu mirul rugăciunilor sale să sfinţească şi mormântul inimilor noastre, gătindu-l ca pe o cămară de nuntă pentru Cel Ce înviază pe toţi din stricăciunea patimilor şi în locul pietrei răutăţii dăruieşte scaunul înţelepciunii îngereşti.
http://poeziicrestin-ortodoxe.blogspot.com/2012/04/acatistul-sfintelor-femei-mironosite-si.html
Trimiteți un comentariu